روش مطالعه اقتصاد سال دوم ـ گروه انسانی
نوشته شده توسط : amin

همانطور که در درس ریاضیات توضیح دادیم، دروس ریاضیات و اقتصاد، به طور جداگانه در دفترچه شماره 2 گنجانده میشوند. وقت پاسخگویی به این دفترچه، 35 دقیقه است و پس از پایان این زمان، داوطلبان دیگر قادر به پاسخگویی به سؤالات این دفترچه نخواهند بود. از آنجایی که سؤالات و مسأله های درس ریاضی غالباً وقتگیر هستند، داوطلبان معمولاً در این دفترچه با کمبود زمان مواجه میشوند.
 
به همین دلیل است که همواره اولین توصیه ما به دانش آموزان عزیز در مورد درس اقتصاد این بوده است که اگر میخواهند جزو رتبه های برتر و رتبه های اصلی کنکور باشند، باید تسلط و سرعت خود را در درس اقتصاد افزایش دهند تا مبادا به دلیل کمبود وقت از پاسخگویی به سؤالاتی که جواب آن را میدانستهاند، باز نمانند. در این مدت که با شما هستیم، تلاش ما این خواهد بود که با طرح نکات و مثالهایی، شما را در این راستا هدایت کنیم.

در این شماره لازم است ابتدا شما را با حال و هوای کنکوری درس اقتصاد آشنا کنیم تا بدانید که سؤالات این درس به چه شیوه ای طرح خواهند شد.

در سالهای اخیر، در درس اقتصاد، سؤالات بیشتر به شکل مسائلی طرح میشوند که نیاز به یک راه حل ریاضی نیز دارند. در سال 87، 4 مسأله به این شکل در کنکور سراسری مطرح شده بود و این رویه در سال 88 نیز تکرار شد.

این مسائل حدود 27درصد از سؤالات درس اقتصاد را تشکیل میدهند که علاوه بر اطلاع و تسلط بر مباحث کتاب اقتصاد، نیازمند به کارگیری اعمال ریاضی هستند. برای آنکه کلی گویی نکرده باشیم و ذهن شما بیشتر با چگونگی طرح مسائل آشنا شود، یک مثال از کنکور سال 87 ذکر میکنیم:

سؤال 122: میزان تولید کل کشوری در ظرف سه سال پیاپی به ترتیب: 6000، 6600، 7500 میلیارد ریال برآورد شده است. با انتخاب سال اول به عنوان "سال پایه" میزان تولید کل کشور مذکور در سه سال موردنظر بر حسب قیمتهای سال اول به ترتیب به 6000، 6420، 6840 تغییر یافته است براساس این محاسبات الف) افزایش مقدار تولید و ب) افزایش قیمتها در سال سوم بهترتیب از راست به چپ کدام است؟

1) 420-500   
2) 500-420  
3) 660-840
4) 840- 660

همانطور که میبینید صورت این سؤال نسبتاً طولانی است و برای پاسخگویی به آن دانستن تعریف سال پایه و قیمت پایه لازم است ولی کافی نیست؛ بلکه داوطلبان باید بتوانند این مفاهیم را بهطور کاربردی در قالب یک مسأله بهکار گیرند. در شمارههای بعدی در مورد اینکه چه مباحثی قابلیت طرح در مسأله دارند و بیشتر موردتوجه طراحان سؤال هستند و اینکه چگونه باید این مسائل را حل کرد، با ذکر مثالهایی از سالهای گذشته توضیح خواهیم داد.




:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه اقتصاد سال دوم , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1497
|
امتیاز مطلب : 124
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: